Van roadtrip naar boattrip - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Nicole Groen - WaarBenJij.nu Van roadtrip naar boattrip - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Nicole Groen - WaarBenJij.nu

Van roadtrip naar boattrip

Blijf op de hoogte en volg Nicole

21 Maart 2016 | Australië, Exmouth

Hi, daar ben ik weer. Ik kan niet anders zeggen dan dat het allemaal goed gaat en het gewoon fantastisch is. Tuurlijk zijn er wel een paar dingen die ik mis vanuit Nederland, maar allemaal prima te doen voor een aantal maanden. Inmiddels ben ik nu alweer 4 maanden onderweg en de tijd vliegt voorbij, gelukkig nog ruim 7 maanden te gaan.

Even denken waar waren we ook alweer gebleven? Oh ja, nadat we de vliegen, mieren en muggen hadden achtergelaten in Salmon Gums, zijn we naar de kust van Esperance vertrokken. Dan wordt er gesproken over de geweldige Great Ocean Road, maar om eerlijk te zijn is de Great Ocean Drive bij Esperance is net zo mooi, als het niet mooier is. Nog een pink lake gezien, niet de mooiste omdat de mooiste net uit de kust ligt. Hier vandaan naar Fitzgerald National Park vertrokken, om te overnachten aan Four miles beach, was heel mooi maar helaas slecht weer. Het national park achter ons gelaten via een unsealed road (wat een hel) richting Betty's Beach, gelukkig sprongen er onderweg wel walibi's over de weg, wat het weer goed maakte.

Na wat shoppen in Albany, aangekomen bij Cosy corner. Hier heb ik (eindelijk) mijn eerste stranddag in Australie gehad, maar ook hier 's avonds onweer, is niet erg handig als je naar huis wilt bellen, aangezien ik op een heuvel moest staan om bereik te hebben. Helaas bleef de regen ons een beetje achtervolgen, hierdoor de Valley of the Giant tree tops overgeslagen en kort verbleven in Margareth River, maar onderweg naar een campsite wel beloond met kangaroo's....nu eindelijk wat dichterbij. Volgens mij de meest koude nacht op een farmstay gehad en iedereen blijft ons maar vertellen, zou koud is het hier normaal niet en wacht maar tot je verder naar het noorden gaat. Gelukkig was het in de ochtend eindelijk weer wat beter weer.

Onze plek in Perth hadden we zo gekozen, dat we tussen de wijngaarden stonden om wat wijnproverijen lopend te kunnen doen. Het plan was perfect, alleen de uitvoering wat minder. De wijngaarden lagen behoorlijk ver uit elkaar en onze geplande route bleek toch niet helemaal handig te zijn, aangezien er eigenlijk 2 van de 4 dicht waren. Uiteindelijk is de 3de op de route speciaal voor ons open gegaan, maar duurde uiteindelijk weer te lang om de 4de nog te halen. Ach ja, je kan niet alles hebben en we hebben wel lekkere wijntjes geproefd en op de terugweg lekker zalm gekocht. Perth zelf vond ik een leuke stad, minder groot en minder druk dan Melbourne, maar zeer leuk om even door heen te lopen en een terrasje te pakken. 's Avonds heerlijke fish&chips gegeten in Fremantle onder het genot van de zonsondergang.

's Ochtends bijtijds vertrokken naar de Wave Rock via York, helaas begonnen we alleen richting de verkeerde wave rock, die hemelsbreed 120 km uit de route lag. Onderweg naar de juiste, omringd door wat stormen, waardoor er 2x een boom op onze weg lag, maar uiteindelijk aangekomen bij de Wave Rock. Op de terugweg nog maar een keer gestopt in York, zo'n schattig dorpje. De mooiste free camoing tot nu toe, maar je moet wel oppassen voor de sprinklers. Op naar de kust en de Pinnacles. Ik had niet verwacht dat ze zo klein waren en dat het er zoveel waren, maar wel super mooi. In Jurien Bay heerlijk dichtbij het strand geslapen, wat ook nog eens een heel mooi strandje bleek te zijn en mijn tweede stranddag gehad.

Via workaway zijn we in contact gekomen met een eigenaar van een boot die voor het whaleshark seizoen begint, die nog even wilt genieten van het niet hoeven werken. Toevallig waren we in naar Jurien Bay, dus verbleven we even wat langer om te meeten. Gelukkig voor ons, vind hij Nederlandse mensen gezellig en mochten we mee.... Woehoe!! Dubbel mazzel omdat hij normaal geen mensen meeneemt die elkaar al kennen.

Maar ja op een boot van Geraldton naar Exmouth is best een stukje (over land bijna 1000km) en we hadden toettoet ook nog. Het moest gewoon zo zijn, want we konden nog niet vertrekken met de boot, die moest eerst nog in het water en dat kon niet meteen door wat problemen. Dat gaf ons wat tijd om van Jurien bay naar Exmouth te rijden en we hadden zelfs nog de tijd om even hier en daar te stoppen in het Kalbarri National Park en in Coral Bay. Voor te vertrekken naar Exmouth, even op het strand geweest, waar de stingray's en snappers gewoon langs je voeten zwemmen. In Exmouth een behoorlijk warme nacht gehad (kregen alle mensen eindelijk eens gelijk) en de bus terug gepakt......het feest kon beginnen. De laatste dingen geregeld en uiteindelijk met zijn 9-en vertrokken richting Exmouth met een aantal tussenstops, waar onder de Albrolhos eilanden.

Het fijne aan met een local reizen is dat hij alle mooie plekjes kent. De eerste dag was al te mooi om waar te zijn; eerste stop om een rondje te doen op een onbewoond eiland om zeeleeuwen te spotten, tweede stop snorkelen bij het Nederlandse Batavia wreck (liggen alleen nog kanonnen en ankers), derde stop op het eiland West-Walibi....waar toen een aantal bemanningsleden gezocht hebben naar water (en ook gevonden hebben). 's Avonds bij wat vrienden de vis die 'we' zelf deze dag hadden gevangen op de bbq gelegd en heerlijk gesmuld. De volgende dag richting het noorder eiland vertrokken. Hier wonen mensen voor een aantal maanden om crayfish (kreeft) te vangen. Hij heeft hier ook een huis en konden van alles doen; snorkelen, zwemmen, surfen, zonnen, chillen, vissen, zelf gevangen vis eten en slapen. Dus ja wat doe je dan..... dan ga je alles ook doen en ik kan na deze dagen zeggen dat ik met een zeeleeuw en dolfijnen heb gesnorkeld, hoe gaaf! Niet normaal hoe gelukkig we moeten zijn om dit te zien/ te doen. Om jullie een klein beeld te geven, de meeste mensen vanuit Australië komen hier nog geen eens.

Helaas is er altijd een tijd van komen en een tijd van gaan, dus na 4 nachten was het weer tijd om op de boot te gaan. Onderweg naar Kalbarri hebben we spaanse makreel gevangen, dus voor lunch sushi..... wat een rot leven heb ik toch. In Kalbarri maar weer even de nodige boodschappen gedaan en even in de pub beland....onder het mom, als we er dan toch zijn. Later nog wat drankjes gedaan bij vrienden van een van de gasten gedaan, dus was een latertje. Helaas waren de volgende 2 dagen, dagen van alleen maar varen richting de Red Bluff, een mooie plek om te surfen, dus een mooie tijd om weer bij te komen en alvast het eerste deel van mijn verslag te schrijven. Aangekomen bij Red Bluff was het toch wat te gevaarlijk om te surfen, dus dan maar het eiland een beetje verkennen, wat resulteerde in het zien van walvissen in de verte en tijdens een hike in wat kangaroo's. Helaas geen goede foto's omdat we moesten zwemmen om aan de kust te komen. 's Avonds Roxanne haar verjaardag gevierd en geknuffeld met een baby kangaroo, so sweet.

Helaas begon het einde van de trip in zicht te komen, maar eerst 's avonds nog een verjaardag die gevierd moest worden en gelukkig onderweg naar Exmouth hebben we ook nog met een whaleshark gezwommen.......zo gaaf! Aangekomen in Exmouth, de boot leeggehaald en schoongemaakt. En was het helaas het einde van de boottrip!

Tot snel weer, dikke kussssss