Easygoing Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Nicole Groen - WaarBenJij.nu Easygoing Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Nicole Groen - WaarBenJij.nu

Easygoing Ecuador

Blijf op de hoogte en volg Nicole

22 Augustus 2016 | Ecuador, Quito

Voor de verandering stond er weer eens een nachtbus op de planning, dit keer om van Peru de grens over te gaan naar Ecuador en 's ochtends aan te komen in Cuenca. Dit resulteerde om 2 uur de grens over te gaan, wat ons een uur koste want er was een groep met scholieren waarvoor veel meer tijd nodig was om te verwerken, dus 2 uur later zaten we pas weer in de bus. Helaas betekende een nieuw land ook weer afscheid nemen van mensen waarmee ik aan het reizen was. Ze hadden nog een maand en wilde zo snel mogelijk naar Colombia om daar nog te genieten. Ik had daarentegen nog 2 maanden en de wens om naar de Galapagos te gaan.

Aangekomen in Cuenca ingechecked bij het hostel en onderweg naar de zoveelste freewalkingtour. Helaas was er na 30 min nog niemand, dus hebben we zelf maar de stad verkend. Er is heel veel dicht op zondag dus misschien was de tour niet op zondag. In Cuenca staan heel veel koloniale gebouwen die de moeite waard zijn om te bezoeken, alleen jammer dat het centrum behoorlijk open lag door werkzaamheden. Na een beetje rond te hebben gelopen maar terug gegaan naar het hostel om even een middagdutje te doen, ik was zo moe. Misschien doordat ik Peru wel behoorlijk snel heb gedaan met te veel nachtbussen. 's Avonds afscheid genomen van de andere 2 Engelse en was ik weer alleen, al ben je nooit echt alleen. De volgende dag nog maar een keer geprobeerd om met de freewalkingtour de stad te verkennen, maar na 30 minuten toch maar weer opgegeven. Achteraf bleek dat ik gewoon wat meer 'geduld' moest hebben, want na 45 minuten was de gids op komen dagen.

De volgende dagen heb ik doorgebracht in Guayaguil, met name om mijn tripje richting de Galapagos te plannen. Maar jeetje wat een saaie stad en wat vragen ze veel voor alles omtrent de Galapagos. Uiteindelijk besloten om alleen een ticket richting de Galapagos te boeken en verder alles daar te regelen. Dit resulteerde dat ik nog een paar dagen in deze stad bleef.

Maar nu ging dan toch eindelijk naar de Galapagos, dus 's ochtends vroeg om 6 uur naar het vliegveld richting Baltra. Dan denk je dat je met 2 uur van te voren ruimschoots op tijd bent voor alles en nog lekker even een ontbijtje en een bakkie koffie kan genieten. Maar nee, omdat je voor de Galapagos moet registreren en weer 20 dollar moet betalen om van het vliegveld te vertrekken, stond er een mega rij voor deze registratie. Hierdoor was ik nog met 2 andere de laatste personen die überhaupt mee konden op de vlucht (andere mensen hebben de vlucht niet gehaald) en werd er letterlijk gebeld dat we eraan kwamen en dat ze de gate open moesten houden..... Heerlijk stressmomentje! Gelukkig mocht ik wel businessclass zitten... Hahaha

Het van alles daar op Santa Cruz regelen pakte goed uit, al moest je wel snel zijn om de dingen te doen die je wilde voordat de tours uitverkocht waren, het is namelijk hoogseizoen in juli en augustus. De eerste middag voornamelijk gebruikt om te inventariseren wat resulteerde on tig keer heen en weer lopen, gelukkig is het eiland niet zo groot.

Mijn wens was om te duiken bij Gordon Rocks, dit staat bekend als de mooiste duikplek (en met de grootste kans op hamerhaaien) op de Galapagos, op eiland Darwin en Wolf na, maar daar kun je alleen komen met een meerdaagse cruise. Dus Gordon Rocks gepland voor de zondag. Op zaterdag wilde in naar het eiland Bartolomé, maar dat was niet meer mogelijk, dus ben ik richting Seymour Norte vertrokken. Dit eiland is het paringseiland van de Fregat en de blue Flores boobie, deze laatste zijn zo grappig... Ze dansen om elkaar heen om indruk op elkaar te maken. Het hoogseizoen is tevens de tijd dat er veel jonkies zijn, wat leuke foto's van fluffy blue footed boobies opleverde. Hierna stond er snorkelen op de planning maar er was niet te zien behalve een mooi strand.

Om te duiken bij de Gordon Rocks moet je minimaal 25 a 30 duiken hebben gedaan, dit ivm de sterke stroming. Gelukkig zit ik nu ergens op de 28 duiken. Op de boot aangekomen heb ik het geluk dat ik met een ander Nederlands stel mag duiken en nog 2 andere. Helaas was de zichtbaarheid vandaag niet echt best, maar uiteindelijk wel meerdere hamerhaaien, turtles, een scorpionfish, spotted eagle rays en een marbel ray gezien. De stroming was inderdaad behoorlijk sterk, op een bepaald stuk werd je gewoon een soort van uitgespuugd waardoor je zo een paar meter verder was. Maar gelukkig allemaal weer veilig terug gekomen in de boot en weer terug naar Santa Cruz. Hierna nog even een bezoekje gedaan aan de grote turtoises, de lavatunnels en de gemelos. De agent van het tourbedrijf wilde wel een middagje vrij dus die ging gezellig mee. 's Avonds gezellig met de Nederlanders afgesproken en heerlijk genoten van sushi.

Het bleek dat zij de volgende dag ook naar eiland Isabela gingen dus dat was wel gezellig. De tocht naar Isabella was wat minder. De zee was zo ruig dat dit niet voor iedereen weggelegd was, altijd fijn allerlei spugende mensen om je heen. Aangekomen op isla Isabella lagen de zeeleeuwen op de steiger, zo leuk, je moest om ze heen om er voorbij te komen. Helaas kon ik niet meer mee met de Nederlanders de toer Los Tunneles, dus die maar voor de volgende dag geboekt. Uiteindelijk nog naar eiland Tintoreras geweest, was wel leuk maar achteraf gezien niet echt nodig. Los Tunneles was zo gaaf, er was van alles te zien; zeepaardjes, reefsharks, stingrays en heel veel turtles. Hierna was de boottrip terug naar Santa Cruz helaas hetzelfde, terwijl de zee een stuk rustiger was. De volgende dag was het alweer tijd voor de laatste tour, dit keer naar het zeeleeuwen eiland Santa Fe. Hier zwommen de zeeleeuwen om je heen, zo leuk! De gids had meer interesse in turtles, waarvan ik er al veel te veel van had gezien (klinkt heel verwend, I know), maar gelukkig heb ik ook nog de Galapagoshaai mogen zien.

's Ochtends vroeg weer vertrokken richting Giayaguil maar geen moment gebleven, meteen de bus naar Montanita gepakt. In montanita was het geen lekker weer dus voornamelijk gechilled. Helaas ook hier de schrik van mijn leven gehad, er liep namelijk een schorpioen in mijn bed, wist niet dat ik zo snel naast mijn bed kon staan. Na een dagje maar weer door naar Banos, met een tussenstop in Puerto López. In Puerto Lopez kun je een whaletour doen, helaas waren er in de ochtend al te veel mensen de zee op geweest, waardoor alle middagstours afgelast werden. Dus dan maar de nachtbus in richting Banos.

In Banos zijn er allerlei actieve dingen te doen, dus daar gingen we ook maar wat van doen. Zo ben ik wezen mountain biking langs alle watervallen, wezen raften, gechilled in de hotpools en nog genoten van een stapavondje. Aangezien ik 10 jaar in dienst was bij PwC ook nog maar wat leuks gedaan. Het leek me wel leuk om van een brug af te springen. Het meisje waarmee ik reisde wilde het heek graag doen en ik dacht, ik dacht ik doe gezellig mee. Uiteindelijk is zij niet gesprongen.... Hahaha.

Vanuit Banos vertrokken richting Quito, maar op de weg zouden we stoppen om naar het Quilotoa kratermeer te gaan. Niet wetende dat we gewoon op een rotonde langs de weg gedropt zouden worden. Dus toch maar besloten om meteen door te gaan naar Quito. Er was een 'jazz'festival in Quito dus gezellig met wat andere een beetje salsa gedanst. De volgende dag naar Otavalo vertrokken, dit is de grote handycraft market in Ecuador. Het was leuk om daar rond te lopen, minder leuk om mensen kwijt te raken, en heel verleidelijk om dingen te kopen. Helaas resulteert dit in het feit dat mijn backpack nu echt vol zit. In Quito is tevens de evenaar, dus je zou geen tourist zijn als je daar niet even langs zou gaan. Verder stond de kerk La Basilica op de planning maar eerst nog even naar het viewpoint met de kabelbaan omdat de andere dat zou graag wilde. Gezien het weekend was stond daar een lange rij en duurde het allemaal best lang voordat we boven waren. Helaas was het uitzicht boven helemaal niet zo mooi en was het in de kabelbaan zelf beter. Dus eigenlijk meteen weer terug naar beneden gegaan. Teruggekomen bij het hostel hoorde we dat de kerk zelf nog wel open was, maar de mogelijkheid om helemaal naar boven te gaan niet.... Grrrr.

Eigenlijk zou ik de volgende dag naar Colombia vertrekken en Ecuador verlaten. Maar een meisje in mijn dorm ging met een privétaxi het Quilotoa kratermeer doen, dus uiteindelijk nog maar een nachtje bijgeboekt. En omdat we weer 'bijtijds' weer terug waren, kon ik alsnog La Basilica doen (moest er voor rennen, maar toch gelukt). De volgende dag vroeg vertrokken richting de grens om nog minimaal een maand te kunnen genieten van de zon, de zee en de stranden van Colombia.... Dit is voor mij een mooie afwisseling na alle koude plekken en lijkt me een mooie plek om mijn reis een soort van af te sluiten, ook al heb ik ook nog een paar dagen in Rio.......Ik kan niet wachten om weer lekker op een strand te liggen!!!!

  • 21 September 2016 - 14:18

    Linda:

    Schatje, nog even en je bent weer thuis! Gek idee toch!?!? Liefie geniet nog even van al dat moois, zie je snel weer mop

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Lieve familie, vrienden & kennissen, Welkom op mijn pagina! Lees en zie hier alles over mijn belevenissen die ik heb mee mogen maken tijdens mijn reis. Liefs, Nicole P.S. Niet jaloers worden

Actief sinds 06 Sept. 2015
Verslag gelezen: 576
Totaal aantal bezoekers 26282

Voorgaande reizen:

07 November 2015 - 20 Oktober 2016

Mijn wereldreis, van Bali tot en met Argentinië

Landen bezocht: