Cool, chilled and colourful Colombia - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Nicole Groen - WaarBenJij.nu Cool, chilled and colourful Colombia - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Nicole Groen - WaarBenJij.nu

Cool, chilled and colourful Colombia

Blijf op de hoogte en volg Nicole

27 September 2016 | Colombia, Santa Marta

Nou hier ben ik weer, dit keer vanuit Colombia. Aangekomen vanuit Ecuador stond de kerk las Lajas op de planning voordat ik een bus vanuit Ipiales zou pakken richting Pasto om uiteindelijk aan te komen in Macoa. De kerk was super mooi, staat in een vallei en was zeker de stop waard. Helaas teruggekomen in het busstation merkte ik dat ik mijn camera niet meer had, beetje jammer..... Nog een klein zoektochtje gedaan maar daarna maar opgegeven. Gelukkig 4 dagen geleden nog een back-up gemaakt maar toch alle foto's van mijn tijd in Quito en Ipiales kwijt.

In Pasto even gewacht op de nachtbus richting naar Mocoa maar daarna kon mijn avontuur in Colombia dan echt beginnen. De nachtbus van Pasto naar Mocoa was toch wat anders dan alle andere nachtbussen. Dit keer een klein busje en de chauffeur had het raampje open om wakker te blijven waardoor het bizar koud in de auto was. Aangezien we door de bergen reden was de weg ook gewoon een zandweggetje. Tijdens deze rit ook nog even omgedraaid om nog wat verloren bagage op te pikken, waaronder mijn backpack (sorry lin). 's Ochtends te vroeg aangekomen in Mocoa, werd er niet open gedaan bij het hostel, waardoor ik maar in de hangmat verder ben gaan slapen. Na een paar uur slaap vertrokken richting de vlindertuin en waterval Fin del mundo, wat ook echt als het einde van de wereld lijkt.

Hierna richting San augustin vertrokken, hier staan archeologische sculptures. Tour gedaan waarbij we deze bezochten, inclusief de grootste waterval (en 2 na grootste van zuid-amerika) van Colombia. De volgende dag naar een ander archeologisch park geweest maar na 20 ongeveer dezelfde gesteente gezien te hebben was de lol er ook wel weer af of misschien ben ik na al die maanden ook wel een beetje verzadigd.

Doordat ik mijn camera verloren ben, had ik mijn planning een beetje aangepast om maar een nieuwe in Bogota aan te schaffen. Was makkelijker gezegd dan gedaan, aanbod was niet reuze dus goede beslissing om in ieder geval hier iets nieuws aan te schaffen maar gelukkig uiteindelijk toch geslaagd. Doordat ik nu in Bogota was kon ik ook nog even afscheid nemen van Pippa.

In Bogota beetje alle toeristische dingen gedaan waaronder de graffiti tour en de kabelbaan om van de zonsondergang te genieten. Op de terugweg was het al donker waardoor ik even een gat in de stoep miste, waardoor ik tot bijna mijn lies in een gat viel.... Lekker lomp weer. Hierdoor geen dansjes op pippa's laatste avond.

Vanuit Bogota naar Cali gevlogen, hier heb ik weinig anders gedaan dan wat pogingen om salsa een beetje onder de knie te krijgen en om van het lokale eten te smullen met een foodtour. Verder is er ook niet echt iets te doen en eigenlijk ook gevaarlijk om alleen met een camera (zelfs overdag) de straat op te gaan. 3 dagen geleden was zelfs een lokaal iemand nog doodgeschoten omdat hij zijn telefoon niet afgaf.... BIZAR!!!

Als tussenstapje ben ik vanuit Cali richting Buenaventura vertrokken om walvissen te spotten. De haven van Buenaventura was een unieke ervaring, ongeveer de enige gringo daar en deze haven staat niet echt goed bekend. Het was een behoorlijke opgave om uiteindelijk op de plaats van bestemming te komen en de walvistour, waarvoor ik alles deed, duurde zelfs 45 min, wat een domper. Hierna gedropt op een strandje wat niet schoon en ook niets te doen was. Ik zou een nacht verblijven op Juan Chaco, waar ik weer de enige 'gringo' was. Op de terugweg zou ik vanuit de haven opgehaald worden om weer gedropt te worden in Cordoba maar mijn chauffeur kwam niet op dagen dus deze hele tour was een groot feest.

Nadat ik een collectivo had genomen richting cordoba, nog lekker 2 uur gewacht op de motorrailtaxi maar daarna aangekomen in San Cipriano. De rit met de motorrailtaxi was leuk en het dorpje zelf was in de middel van de jungle. De volgende dag een jungletour in de ochtend gedaan, wat watervallen bezocht en lekker gedobberd op een rivier. Tussen de middag heerlijk het lokale gerecht, garnelen in kokossaus, gegeten.... MJAM!

Nadat ik weer een nachtje doorbracht in Cali, zijn we vanuit Cali naar Salento vertrokken om te genieten van wat koffie farms en naar de vallei van de waxpalmbomen te gaan. Helaas hadden we 3/4 van de route regen waardoor het zicht niet echt mooi was, maar toen we aankwamen in de vallei klaarde het een beetje op.

Na Salento stond Medellin op de planning. 's Avonds laat aangekomen meteen de Gautape inclusief paintballen bij het vakantiehuis van Pablo Eacobar geboekt voor de volgende dag. Ook al was het misschien het meest toeristische wat ik doen, leuk was het wel! Bij terugkomst kreeg ik te horen dat het hostel voor het weekend dicht moest na een politie inspectie dus kon ik verkassen. Hostel zorgde voor een vervangend verblijf en betaalde ook nog de taxi en de eerste nacht, vervelend om te verkassen maar wel prima opgelost. 's Avonds met wat Nederlanders wat drankjes gedaan en op zoek naar een leuke tent na een paar lokale salsatentjes te hebben bezocht. Niet echt geslaagd en uiteindelijk maar terug gegaan naar het hostel. Volgende dag een beetje Medellin verkent, botanic gardens, kabelbaan en zouden we naar een voetbalwedstrijd gaan. Helaas was mijn was zoveel later klaar waardoor ik de voetbalwedstrijd moest skippen. 's Avonds naar een shoppingmall geweest waar ze de bovenste verdieping ingericht hadden met allerlei barretjes, dus ja hier maar wat dansjes gedaan.

De volgende dag het vliegtuig naar Cartagena gepakt om naar een unieke plek te gaan. Het hostel genaamd Casa en el agua (het huis is het water) lag ongeveer 2 uur van Cartagena. Cartagena is een warme, benauwde stad maar heeft wel mooie, oude historische en kleurrijke gebouwen/ straatjes die omringt zijn met wat muren, geeft een leuke, gezellige sfeer. Zonder zekerheid te hebben of we met de boot mee konden, stonden we 's ochtends op de boot te wachten die ons naar Casa en el agua zou brengen. De rit er naar toe was al een uitdaging gezien de weersomstandigheden, maar veilig en wel toch aangekomen. Een super unieke ervaring en 2 gezellige nachten daar gehad. Beetje gezwommen, liggen zonnen, lezen en even gesnorkeld maar dat laatste was helaas niet echt de moeite waard was.

Teruggekomen in Cartagena daar nog maar even 3 nachten gebleven, langer dat ik ooit vooraf gedacht had maar ja wilde nog wel naar playa blanca en de modder vulkaan maar daarna snel vertrokken naar het noorden. Ook al was playa blanca heel mooi, maar ook super maar dan super toeristisch... Heb denk ik wel 100 keer 'no gracias' gezegd, was het nu ook echt wel tijd om lekker te chillen op een strand. Ook besloten om niet de lost city track te doen, ik was wel uitgehiked.

Vanuit Cartagena meteen naar Palomino gegaan om te chillen. Hier ook nog maar even op een bandje in de rivier liggen dobberen die uiteindelijk in zee uitkwam. Hier verder alleen nog een beetje genoten van het niets doen en wat gevolleybald. Op de terugweg naar Santa Marta nog even een stop gemaakt bij Costeno beach, waar ik eigenlijk nog minder gedaan heb.... Wat heerlijk was.

In Santa Marta aangekomen hier een nachtje gebleven om mijn backpack achter te kunnen laten. De volgende ochtend vroeg vertrokken naar Tayrona, na een hike van anderhalf uur om bij een leuke baaitje aan te komen. Hier 2 nachten in een hangmat geslapen, genoten van de zonsopgang en ook lekker genoten van de strandjes.

Teruggekomen in Santa Marta even wat spullen gewisseld en meteen weer vertrokken naar Minca. Om bij het hostel midden in de bergen aan te komen, was het de optie 2 uur te lopen of een uurtje achterop de motortaxi. Het was een glibberig tochtje, maar ook wel grappig om zo op de plaats van bestemming aan te komen. Hier nog een tochtje naar de watervallen gedaan en eigenlijk verder weinig anders dan kaartspelletjes gedaan..... HEERLIJK!

Mijn laatste nachtje Colombia doorgebracht in Santa Marta voordat ik het vliegtuig naar Bogota waarna ik het vliegtuig weer van Bogota naar Rio met een tussenstop in San Paolo heb genomen. Hierna zijn mijn laatste 4 dagen ingegaan, dus nog even genieten van Rio en dan ben ik gewoon weer terug in Nederland...... Dus tot snel!!! Xx

  • 02 Oktober 2016 - 21:34

    Jaimy :

    En je bent weer terug! Ik heb heerlijk genoten van jouw verslagen! Welkom thuis en tot snel! Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

Lieve familie, vrienden & kennissen, Welkom op mijn pagina! Lees en zie hier alles over mijn belevenissen die ik heb mee mogen maken tijdens mijn reis. Liefs, Nicole P.S. Niet jaloers worden

Actief sinds 06 Sept. 2015
Verslag gelezen: 3502
Totaal aantal bezoekers 26319

Voorgaande reizen:

07 November 2015 - 20 Oktober 2016

Mijn wereldreis, van Bali tot en met Argentinië

Landen bezocht: