Het gas erop.... nog zoveel moois te zien - Reisverslag uit Cairns, Australië van Nicole Groen - WaarBenJij.nu Het gas erop.... nog zoveel moois te zien - Reisverslag uit Cairns, Australië van Nicole Groen - WaarBenJij.nu

Het gas erop.... nog zoveel moois te zien

Blijf op de hoogte en volg Nicole

20 April 2016 | Australië, Cairns

Zo daar zijn we weer.....

Na nog even in Exmouth te zijn gebleven omdat ons busje op een onderdeel aan het wachten was, zijn we dan toch weer vertrokken. Veel later dan verwacht maar de tijd in Exmouth is het zeker waard geweest. Vorige avond nog een gezellig etentje met alle mensen die we inmiddels hadden ontmoet, was wel het ideale afscheid. Ook al is Exmouth niet meteen de plek waar ik zou willen blijven hangen, ik heb daar zoveel mensen ontmoet en het voelde weer een beetje als een thuis. Het was dus wel raar en lastig omdat na 3 weken weer achter te laten. Maar op naar het Karijini National park, er is nog zoveel te zien.

Voordat we in Karijini aankwamen, hadden we een mooi remote plekje en een memorabele avond onder de sterrenhemel. Maar liefst 6 vallende sterren gezien. Karijini was vol met vliegen maar zeker ook heel mooi. Helaas was niet alles open, maar wat we konden doen in een korte tijd was gewoon prachtig. 's Avonds aan het genieten van de zonsondergang en lekker te eten, denk je dat je gek aan het worden bent, want je hoort Nederlands naast je..... Ik was nadat ik vertrokken was uit Melbourne nog geen Nederlanders tegen gekomen, dus begon eerst aan mezelf te twijfelen. Maar nee, het waren 2 gasten uit Amsterdam. Het werd een leuke avond, tot vervelends aan toe voor andere gasten, die besloten namelijk na het mooie meezingen op 'I believe I can fly' toch maar een ander plekje te zoeken, niet heel gek om 00.30. Het zal de whiskey/ wijn wel zijn geweest.....

Onderweg naar Karijini worden we door een busje ingehaald.....grappig, komen elkaar daarna ook nog eens tegen bij de benzinepomp... Ook grappig. Maar als je opeens in een gorge in een nationaal park in het Nederlands over ze aan het ouwehoeren bent, zo van....hij lijkt op iemand van GTST en hij reageert in het Nederlands, je bedoelt Sjoerd zeker...... dan is het oeps!!! Gelukkig gezellige gasten en grappig om dan toch zo in contact te komen. Na een mooie wandeling toch maar weer de auto ingestapt richting Broome. Toen we vertrokken uit Exmouth had ik 'nog maar' 7 weken en er stond nog veel op de planning. Tussenstop gemaakt bij Eighty miles en dachten een verfrissend duikje in de zee te nemen, niets was minder waar, dit was bijna net zo warm als een bad. Hier zijn we er ook achter gekomen dat kangooroo's appels lusten, want 's ochtends bij het ontbijt waren die van ons opeens verdwenen....

In Broome aangekomen stonden we (weer) versteld van alle aboriginals (aka abbies). Het was eerst de bedoeling dat ik afscheid van Rox zou nemen, omdat zij in Broome wilde blijven, maar uiteindelijk heeft ze besloten dat ze mee zou gaan tot Cairns. In Broome genoten van de zonsondergang onder het genot van een drankje en de volgende avond zelfs op de rug van een kameel, Broome was zeker een mooie plaats. Na een gezellige avond met Sjoerd en zijn vrienden, wat begon met kleding en al in het zwembad te liggen, was het de volgende dag toch weer tijd om door te gaan naar Kununurra, met een tussenstop bij Prunululu national park. Helaas hadden we geen 4wd, dus uiteindelijk toch niet naar het National park geweest. De oh zo beroemde gibb river road was ook geen optie want die weg was 4wd only maar gelukkig ook nog dicht wegens te veel regenval, dus konden we alleen van de Kimberly's genieten via de sealed roads. Maar dit heeft ook zijn schoonheid, 's ochtends wakker worden met een te mooie zonsopgang en te realiseren dat ik alweer 5 maanden onderweg ben.

In Kununurra alleen de nodige boodschappen gedaan en vertrokken naar Lake Argyle voor de mooie zonsondergang/ zonsopgang. Vanuit een infinity pool heerlijk afgekoeld en bijgekomen van de warmte, waarbij we het idee hadden om de volgende ochtend vroeg op te staan voor een wandeling om dan van de zonsopgang te kunnen genieten. Echter, de combinatie van een zonsopgang en Roxanne gaan niet samen. We waren wel vroeg opgestaan maar konden het pad niet vinden, dus uiteindelijk maar onder de douche gestapt. Achteraf wel handig want we hadden weer eens met een tijdsverschil te maken tussen West-Australië en de Northern-Territory.

In Darwin aangekomen, met een tussenstop in Katherine om even af te koelen in het zwembad, kwamen we erachter dat de winkels hier op zaterdag om 15 uur dicht gingen, dus echt even gezellig shoppen of even rondneuzen zat er niet echt in. Na een zonsondergang, waar het water bijna tot onze lippen stond, lekker onze buik volgegeten bij een foodcourt (om weer even Azië te herbeleven) en daarna nog even te genieten van een lekker drankje in de hoofdstraat. De jumping crocodiles stonden de volgende dag op de planning en daarna even afkoelen in de falls in het Litchfield national park. Helaas bij de laatste waterval was er iemand die van een rots sprong, eigenlijk best dronken was en niet goed in het water landde, geen goede combi dus en niet heel erg fijn om mee te maken...hij is uiteindelijk met het vliegtuig naar Darwin afgevoerd.

Hierna stond Uluru op de planning, vanuit Darwin slechts 2000km maar hier is dat geen enkel probleem. Enerzijds om dat gewoon de afstanden zijn en anderzijds omdat ik stiekem ook een beetje haast heb. Nadat we onderweg weer heerlijk geslapen hebben op wat remote areas, aangekomen in Alice Springs, een bezoekje aan het Royal Flying Doctor Services museum gebracht. Dan denk je, ik ben in Alice Springs en dat je er zo goed als bent.... Maar nee, Uluru ligt slechts zo'n 500km verder, maar voor hier is dat niets. In het national park eerst een bezoekje gewaagd aan Kata Tjuta (Olga's). Ik had er nog nooit van gehoord, maar misschien net zo mooi als Uluru. Hier hebben we een leuke wandeling tussen de verschillende rotsen gemaakt. Helaas werd het weer wat bewolkter (iets wat wij schijnbar in elk nationaal park hebben) maar dat weerhield ons niet om een rondje te lopen om Uluru. Eigenlijk hadden we ook een missie om Uluru te beklimmen, maar het was afgesloten toen we begonnen. Aan het eind was het wel open maar nadat we bijna 20km hadden gelopen, leek het ons niet erg verstandig om nog even wat steils te gaan beklimmen. Hierna konden we weer gezellig dezelfde weg terug en op naar Cairns.

We hadden trouwens nog een missie..... Als je als een echte backpacker aan het reizen bent in Australie, ontkom je er niet aan om een goonbag te drinken. Dit is een zak, vermomt in een doos met 5 liter goedkope 'wijn'. Maar sinds ons vertrek uit Exmouth was het ons nog niet gelukt om er 1 te bemachtigen. In de Kimberly's werd er niet meer dan 1 liter per persoon verkocht en in heel de Northern Territory was het maximale 2 liter.., dus dat schoot ook niet op. Dus op zoek naar de eerste bottleshop nadat we aangekomen waren in Queensland. Dit werd bijna ook nog een lastig verhaal want bijna alles was dicht op zondag in Mount Isa, in tegen stelling tot de rest van het land. Maar zo snel krijgen ze ons niet klein.... nog even naar een mooie plek gereden en beginnen maar. Aangekomen in Cairns had Rox het idee om even gek te doen en lekker een hotelkamer te boeken. Tja dan zeg ik natuurlijk geen nee. Heerlijk ons zelf verwend met sushi, wijn, later nog even een kaasplankje en vergeet het ontbijt de volgende ochtend niet.

• 25 April 2016 - 09:21

Oom Roel:

Fantastische reis. je zou er een boek over moeten schrijven!! groet